PORUCHY VÝTAHŮ - VYPROŠTĚNÍ OSOB: +420 733 610 314  |

Menu

Dotace na CNG autobusy

V nejbližších dnech bude Ministerstvem životního prostředí a Státním fondem životního prostředí v rámci operačního programu Životní prostředí vyhlášena výzva podporující nákup nových autobusů pro městskou hromadnou dopravu s pohonem na stlačený zemní plyn, tedy CNG, a dále výzva podpoří i výstavbu CNG plnicích stanic.

Peníze do prašných oblastí
Příspěvek z evropských fondů dosáhne jedné miliardy korun a dotaci budou moci využít subjekty z oblastní s největší prašností a největším zatížením emisemi z dopravy, tedy z Brněnska, Moravskoslezského a Ústeckého kraje. Největší částka by měla zamířit do Dopravního podniku Ostrava, který plánuje vyměnit jednu třetinu (tedy až 100) autobusů na naftu za autobusy na CNG. Výše dotace by mohla pokrýt až 80 % pořizovací ceny nového autobusu.
Server cng.cz uvedl, že brněnský dopravní podnik zvažuje kvůli drahé naftě nákup CNG autobusů. Díky CNG by podnik ušetřil finance za palivo a snížil by svou závislost na dodavatelích nafty.
Od začátku 90. let využívá CNG autobusy v městské hromadné dopravě i Havířov. Disponuje 30 CNG autobusy i plnicí stanicí a zároveň má jeden z nejmodernějších vozových parků v ČR. 
Mezi dalšími městy, která plánují využít této dotace, jsou Znojmo, Jirkov, Turnov či Kladno. Všechna tato města mají s CNG autobusy pozitivní zkušenosti.
Dotaci však mohou využít i soukromé firmy, které zajišťují městskou hromadnou dopravu.

Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV, uvedl, že v současnosti u nás jezdí přes 410 autobusů na CNG. Díky této dotaci by se jejich počet mohl do jednoho roku až zdvojnásobit.
Za poslední 2 roky počet všech vozidel na CNG v ČR (jezdí jich celkem 5,5 tisíce) vzrostl o 70 %.
"Zeměmi s nějvětším počtem CNG vozidel v provozu jsou Pákistán (3,1 mil.) a Írán (2,9 mil.). V Evropě je "CNG velmocí" Itálie, kde na CNG jezdí 750 tisíc vozidel," uvedl Prokopec.

Ekologický autobus = drahý autobus
Pro využití dotace na nákup autobusů mluví i fakt, že již od roku 2014 bude v EU možné prodávat pouze autobusy, které splňují normu EURO VI. Ta stanovuje o jednu třetinu nižší objem vypouštěných pevných částic a také nižní emise oxidů dusíku, než stanovovala přechozí norma z roku 2009. Nákup jednoho autobusu splňujícího tuto přísnou normu se tak prodraží až od čtvrt milionu korun. Autobusy, které jezdí na CNG tuto normu splňují automaticky a není nutné je nijak speciálně upravovat.

Podle Zdeňka Prokopce mají CNG vozidla oproti vozidlům na klasická paliva mnoho nesporných výhod. CNG vozidla neprodukují téměř žádné škodliviny - téměř nulová emise pevných částic, které jsou u naftových motorů karcinogenní, dělá z CNG palivo nejen ekologické, ale také zdraví lidí nezatěžující.
Spotřební daň za metr kubický CNG je nyní 0,36 Kč, což je oproti benzínu či naftě, kde spotřební daň dosahuje okolo poloviny ceny jednoho litru, částka zanedbatelná. Navíc provoz CNG vozidla na jeden ujetý kilometr číní cca 1 Kč.
Provoz vozidel na stlačený zemní plyn je tedy nejen ekologický, ale i ekonomicky výhodný.

Podle Ministerstva životního prostředí je tato dotace nejvýznamnějším krokem v podpoře tzv. zelené dopravy.
Příjem žádostí o finanční podporu odstartuje v srpnu a poběží i v průběhu září. Čas pro administraci dotace tak bude značně napjatý, a to především kvůli opoždění výzvy, která měla být původně vyhlášena v červnu, polické změny ji však zbrzdily.


Zdroj: www.ngva.cz

          www.e15.cz

 

Beta Control

Oblasti

 

Adresa

Kontakt

O firmě Výtahy

Vývoj

Beta Control s.r.o.

Telefon: +420 546 223 491  

Volná místa Bezpečný dům Školicí centrum Černého 829/58 Telefon: +420 515 511 201
Technická podpora Čerpací stanice Inženýring 635 00 Brno (Bystrc) E-mail: obchod@betacontrol.cz

1994 - 2016 © Všechna práva vyhrazena | Realizace GLIPS.cz